Sudah beberapa bulan saya aktif berblog. Saya masih ingat tarikh tepatnya, 19 Disember saya mula diberikan tugasan. Baru sahaja beberapa bulan saya kembali menulis di blog selepas mendaftar ke kelas blog bisnes di bawah Akademi Bekerja Dari Rumah ( ABDR). Hakikatnya, sebelum ini menulis tanpa guru, ibarat menebar gandum tiada burung. Begitulah umpamanya. 

Menjadi seorang freelancer hanya perlu mengetahui sejauh mana kemampuan yang Anda miliki. Ketika Anda sudah menemukannya, akan sangat mudah menentukan pekerjaan yang Anda inginkan. Penghasilan tambahan menjadi seorang freelancer memang tidak menentu seperti kebanyakan pegawai kantor. Tetapi akan sangat terasa hasil yang didapat ketika Anda mengerjakan banyak proyek. Contohnya adalah seorang online travel writer. Selain mendapatkan bayaran yang menjanjikan, Anda juga bisa pergi ke banyak tempat secara gratis.


Bermula dari hari pertama lagi saya sudah begitu teruja menyiapkan tugasan yang diberikan. Dibawah bimbingan guru blog iaitu Puan Cikgu Anys Idayu Zakaria , saya mengikuti setiap tunjuk ajar yang diberikan. Unik sekali segalanya hanya dihujung jari. Dengan berhubung terus dengan Cik Puan Anys, dalam masa yang singkat sahaja saya dapat menyiapkan asas blog untuk bisnes. 
Jika bisa, sering-seringlah mengunjungilah kantor mitra Anda sehingga orang tahu siapa Anda. Luangkan waktu untuk bertemu orang-orang yang pernah Anda ajak bicara sebelumnya dan tunjukkan seberapa besar Anda menghargai mereka. Jika Anda melakukan pertemuan secara teratur di kantor kolega, buatlah agar Anda dikenal dengan cara memberikan pendapat-pendapat yang penting dan sering bertanya.
Selain itu, bimbingan karir juga perlu diberikan pada mahasiswa untuk melatih mental mereka pada saat bekerja. Tidak sedikit dari mereka yang ketika bekerja, tidak mampu beradaptasi atau kalah saing hanya karena mental mereka belum terlatih dengan persaingan profesional seperti pada saat mereka bekerja. Bimbingan karir dapat membantu mereka agar mempunyai gambaran mengenai situasi pada pekerjaan yang mungkin akan mereka hadapi.

Kerja part time di rumah sebagai seorang penterjemah pula memerlukan seseorang itu mahir di dalam beberapa bahasa terutamanya penguasaan tatabahasa. Jadikan kamus bahasa sebagai teman hidup anda dan anda boleh berjaya sebagai seorang penterjemah yang berkaliber bagi mengatasi kesilapan terjemahan secara langsung dan bukannya di dalam konteks bahasa asal. Syarikat-syarikat multinasional sering kali memerlukan seorang penterjemah bagi menterjemah segala dokumen bahasa ibunda syarikat tersebut ke bahasa negara lain di mana mereka mempunyai pejabat.

Ubahlah lingkungan kerja Anda agar terhindar dari gangguan. Jika Anda memiliki jenis pekerjaan yang bisa dilakukan di mana saja sepanjang Anda memiliki komputer, cobalah untuk bekerja di kafe seminggu sekali dan rasakan perbedaannya. Jika Anda merasa lebih fokus dan teratur dengan lingkungan kerja semacam ini dan kurang tergiur untuk melakukan pekerjaan rumah atau mengirim SMS pada teman, maka mungkin lingkungan semacam ini lebih baik untuk Anda daripada di rumah.


Banyaknya jumlah pencari kerja di seluruh dunia menjadi salah satu masalah yang selalu ingin diselesaikan oleh semua negara. Jutaan orang rela mengantri untuk diterima di perusahaan agar dapat bekerja dari jam 9 pagi ke 5 sore demi mencukupi kebutuhan hidupnya. Berbagai seleksi masuk kerja mulai dari tes kemampuan sampai tes kesehatan pun rela dilakukan untuk mendapatkan penghasilan.
×