Sebelum bekerja untuk 3M, Desy, demikian ia biasa disapa, telah berprofesi sebagai in house counsel di berbagai perusahaan multinasional lainnya selama belasan tahun. Desy memaparkan dengan pengalamannya bagaimana in house counsel bekerjasama lintas unit mulai dari HRD, Internal Audit, Compliance, Corporate Secretary, hingga langsung berurusan dengan jajaran Direksi. Dijelaskan pula jenis-jenis dokumen perusahaan yang harus dipahami dalam menjalankan peran sebagai penasehat hukum bagi perusahaan. Desy juga memberikan simulasi khusus bagi peserta mengenai kasus hukum yang biasa ditangani in house counsel dalam perusahaan.

Menurut Ybg. Haji Saimi Mat Som, Pengurus Besar Bahagian Khidmat Pelanggan Tabung Haji selaku perasmian majlis memberitahu bahawa bimbingan kerjaya ini diadakan untuk mendedahkan peluang kerjaya kepada para mahasiswa disamping membantu mahasiswa terutamanya mahasiswa muslim dalam mencari pekerjaan mengikut kelayakan masing-masing. Tambahnya lagi, ”para mahasiswa seharusnya mengambil peluang ketika berada di universiti bukan sekadar belajar tetapi turut melibatkan diri dalam aktiviti berpersatuan dalam meningkatkan soft skill sebagai persediaan di alam pekerjaan nanti”.
Sepertinya tidak ada profesi yang lebih identik dengan kaum milenial dibanding Social Media Specialist dan berbagai variasi jabatannya: Social Media Manager, Admin Social Media, Social Media Officer, dan lainnya. Beberapa tahun silam, pekerjaan ini bisa dibilang tidak ada. Namun kini, kekuatan media sosial menggiring persepsi dan membentuk tren semakin dipahami banyak korporasi sebagai cara meraih perhatian konsumer. Efeknya, hampir setiap perusahaan sekarang memiliki seorang atau beberapa staf yang khusus menangani akun media sosial.
Nah biasanya kalau yang ngawur seperti itu adalah perusahaan-perusahaan kecil. Kalau perusahaan besar apalagi startup kadang sudah dipecah-pecah. Social Media Admin fokus mengelola konten, Social media Analyst fokus untuk menganalisa kompetitor, memantau campaign yang berjalan dan melakukan riset, Social Media Marketing fokus untuk merancang campaign dan menjalankannya. Jadi ada banyak posisi di bidang media sosial ini.

4. Membuang sifat 'perfectionist'. Aku mahu sempurna. Tetapi manusia tidak sempurna. Cikgu ajar tulis dulu dan terus publish. Kemudian baru edit mana yang perlu. Jika tunggu sempurna, mahu ayat sedap dibaca sampai bila entri itu tidak akan dikongsikan. Sudahnya ia terperap saja di dalam draft. Macam cikgu cakap nama pun kelas asas penulisan kita belajar asas. Bukan terus menjadi pakar.

KONSEP BIMBINGAN KERJAYAMerupakan proses mendidik yang melibatkan maklumat-maklumat diberikan kepada pelajar dalam usaha untuk membantu pelajar bergerak maju secara progresif ke arah matlamat yang dicita-citakan. (Myrick, 1997, p.3.) Biasanya diberikan oleh pendidik profesional sepeeti guru dan kaunselor dan dibantuoleh sistem sokongan yang lain. (Myrick, 1997, p.3.). Jadi bimbingan kerjaya merupakan sebahagian drp program bimbingan yang direka untuk menolong pelajar di dalam perkembangan kerjaya dan kaunseling kerjaya membabitkan sebahagian daripada program bimbingan yang melibatkan memberikankaunseling kepada pelajar berkaitan perkembangan kerjaya.Meliputi perkhidmatan dan aktiviti berkaitan dengan program kaunseling dan pendidikan kerjayaMeliputi aktiviti pemilihan pekerjaan, perancangan kerjaya, persediaan, penempatan,
Kerja dari rumah dengan cara online tanpa modal saat ini menjadi trend terbaru 2017. Banyak peluang bisnis yang didapatkan dari kerja online. Dan hasilnya pun juga sangat memuaskan para pembisnis online. Apabila pernah mendengar kalimat nyentil dari almarhum Bob Sandino ” Kamu bangun pagi, mandi, pamit kerja, pake seragam, kaki dibungkus sepatu, berangkat pagi, pulang sore, bayaran nggak seberapa, kerja apa dikerjain?”.
×