Berbagai jenis pekerjaan serta ruang lingkup bidang industri yang ditangani oleh corporate lawyer dijelaskan Bono berdasarkan pengalamannya selama lebih dari dua puluh tahun berpraktek. Dengan pemaparan mengenai pengetahuan dasar serta keahlian teknis yang dibutuhkan dalam dunia praktek corporate lawyer, Renaldi melengkapinya dengan materi etika dasar serta good conduct dalam profesi ini. Simulasi rekrutmen junior associate atau advokat baru di AHP juga diberikan kepada para peserta pelatihan ini dengan mendiskusikan contoh kasus yang biasanya diberikan saat sesi wawancara. Lalu, Bono berbagi tips agar sukses saat menjalani wawancara rekrutmen di sebuah firma hukum.
“Masyarakat perlu menye­dari OKU merupakan golo­ngan yang produktif di tempat kerja kerana mereka menghargai pekerjaan tersebut. Selain memberi peluang pekerjaan dan bantuan kewa­ngan, syarikat korporat atau individu boleh mengambil mereka sebagai anak angkat dengan bayaran seba­nyak RM5,000 setahun. Langkah ini secara tidak langsung akan memberi sinar kehidupan yang lebih baik buat mereka.
PROGRAM ADVOKASI & KOLAJ BUAH-BUAHAN TEMPATAN   Tarikh                          :           19 Oktober 2018   Masa                            :           9.00 pagi – 12.30 tengahari               Pada tarikh 19 Oktober yang lalu bersamaan dengan hari Jumaat, sebuah program bulanan telah diadakan oleh pihak pengurusan Pusat Internet Kg. Parit Hj. Idris bersama-sama dengan komuniti setempat. Program yang diadakan ini adalah gabungan antara taklimat advokasi dan program kolaj buah-buahan tempatan yang ada di negara kita ini. Para peserta akan diberikan taklimat dan tontonan video mengenai advokasi ini. Program ini adalah untuk menguji kemahiran teknik tampalan melalui kolaj yang diberikan. Pihak pengurusan akan... read more
Menurut Ybg. Haji Saimi Mat Som, Pengurus Besar Bahagian Khidmat Pelanggan Tabung Haji selaku perasmian majlis memberitahu bahawa bimbingan kerjaya ini diadakan untuk mendedahkan peluang kerjaya kepada para mahasiswa disamping membantu mahasiswa terutamanya mahasiswa muslim dalam mencari pekerjaan mengikut kelayakan masing-masing. Tambahnya lagi, ”para mahasiswa seharusnya mengambil peluang ketika berada di universiti bukan sekadar belajar tetapi turut melibatkan diri dalam aktiviti berpersatuan dalam meningkatkan soft skill sebagai persediaan di alam pekerjaan nanti”.
Sebelum bekerja untuk 3M, Desy, demikian ia biasa disapa, telah berprofesi sebagai in house counsel di berbagai perusahaan multinasional lainnya selama belasan tahun. Desy memaparkan dengan pengalamannya bagaimana in house counsel bekerjasama lintas unit mulai dari HRD, Internal Audit, Compliance, Corporate Secretary, hingga langsung berurusan dengan jajaran Direksi. Dijelaskan pula jenis-jenis dokumen perusahaan yang harus dipahami dalam menjalankan peran sebagai penasehat hukum bagi perusahaan. Desy juga memberikan simulasi khusus bagi peserta mengenai kasus hukum yang biasa ditangani in house counsel dalam perusahaan.

Beberapa penambaikan yang saya boleh syorkan pada tim ABDR adalah buku ebook yang diedarkan itu disusunatur semula dengan sistem penomboran yang mudah. Semasa saya membaca maklumat dalam ebook itu, ia agak mengelirukan kerana nombor subtopik yang hilang di tengah jalan. Selain itu, diharapkan tim ABDR sudi meng-update status blog yang masih aktif. Tidak hanya menyenaraikan blog lapuk dan tidak mempunyai status terbaru hingga beberapa tahun lamanya. Ia amat membantu pelajar baru seperti saya untuk membina networking dengan pelajar terdahulu.
Seharusnya seorang bekerja harus mendapatkan imbalan yang layak untuk para pekerja. Supaya bisa mencukupi kebutuhan sehari-hari keluarganya dan juga bisa membahagian anak-anak mereka. Banyak sekarang ini bekerja hanya sekedar menghabiskan waktu saja dan gaji yang diterima tidak sebanding apa yang diharapkan. Kebanyakan gaji yang seharusnya mencukupi kebutuhan satu bulan. Ternyata kebanyakan sudah habis dipertengahan bulan dan tentu ini sungguh mengecewakan.
×