Antara agensi tersebut ialah Jabatan Tenaga Rakyat, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pendidikan Makaysia, Jabatan Perkhidmatan Awam, Majlis Amanah Rakyat (MARA), Pejabat Kedutaan, Pejabat Suruhanjaya Tinggi negara asing di Malaysia, Universiti dan Institusi Pengajian Tinggi tempatan, MACEE (Malaysian American Council for Educational Exchange), British Counsil, Institut-institut Latihan Kemahiran, Pusat-Pusat Latihan, Kilang-Kilang, Agensi-agensi Pekerjaan, Unit Bimbingan dan Kaunseling Kerjaya Sekolah dan Agesi dan Internet.
Jika Anda  bekerja sebagai karyawan perusahaan, tentu setiap hari kerja harus menghadapi berbagai rintangan sebelum sampai ke kantor, misalnya kemacetan. Selain itu ketika pulang ke rumah dan dihadapi lagi oleh kemacetan di jalan, pastinya Anda akan menghabiskan cukup banyak waktu di perjalanan pulang. Ditambah lagi, ketika sudah tiba di rumah dari kantor, tentu Anda akan merasa sangat lelah dengan begitu waktu pulang biasanya memutuskan untuk langsung beristirahat.
Demikian juga bila Anda hendak berusah di bidang pembuatan karya artistik seperti membuat rajutan, menjahit atau membuat kerajinan tangan lainnya. Anda memerlukan suatu tempat dimana Anda dapat menyimpan semua peralatan dengan aman dari jangkauan tangan-tangan mungil yang mungkin akan mengotori hasil kerja Anda dengan remah-remah biskuit dan tumpahan susu.
Kuasailah perlengkapan kerja Anda. Sukses bekerja dari rumah berarti Anda harus menguasai sistem komputer, telepon, dan faksimili. Alat-alat ini akan menjadi penolong Anda dan jika ingin sukses di lingkungan profesional bekerja di rumah, Anda tidak akan bisa meminta bantuan siapa pun. Jadi, sebelum memutuskan untuk bekerja dari rumah, Anda harus tahu seluk-beluk perlengkapan kerja di rumah.[2]

Individu terbabit perlu memainkan peranan dan melibatkan diri secara aktif dengan profesional PK dan mengambil bahagian dalam perkhidmatan yang disediakan, demi manfaat mereka sendiri. Dengan memahami apa yang ingin dilakukan, dan apa yang perlu dilakukan untuk berpindah kepada kerjaya seterusnya, profesional PK boleh memberikan nasihat dan sokongan bagi sebarang latihan dan peningkatan kemahiran yang diperlukan, atau mencari jalan kerjaya yang sesuai bagi setiap individu.
Biasanya ketika banyak menghabiskan waktu untuk bekerja di rumah, Anda akan dihadapkan oleh sebuah kendala yaitu kurangnya pergaulan. Mengapa demikian? Karena biasanya Anda akan menghabiskan lebih banyak waktu bersosialisasi melalui media sosial dan internet dan membuat Anda jarang berkomunikasi langsung dengan orang di sekitar rumah karena sibuk dengan pekerjaan.

NILAI, 26 Okt.– Bertempat di Dewan Kuliah Pusat (DKP) 3 dan 4, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) telah berlangsung dengan jayanya Program Bimbingan Kerjaya 2013. Program dengan moto “Find Your Future” yang berlangsung selama satu hari ini adalah anjuran bersama New Straits Times Press (NSTP) dan Lembaga Tabung Haji (LTH). Majlis dirasmikan oleh YBhg. Haji Saimi Mat Som, Pengurus Besar Bahagian Khidmat Pelanggan Tabung Haji. Turut hadir sama ialah En Nasrul Hakim, Timbalan Pendaftar Bahagian Hal Ehwal Pelajar USIM.


Kenakan pakaian untuk bekerja seolah-olah Anda akan meninggalkan rumah. Dengan cara ini, Anda sedang melakukan peralihan diri dari situasi rumah ke situasi bekerja. Jika mengenakan pakaian kerja, Anda akan lebih serius dan menjaga sikap layaknya di tempat kerja. Bekerja dengan mengenakan piyama dan sandal tidur hanya akan mendorong Anda untuk kembali ke tempat tidur. [1]

Beri anak pilihan kegiatan. Belbeck biasa melakukan ini ketika anak-anak mulai bosan. Ia akan memberikan mereka setumpuk kertas yang berisi catatan kegiatan apa saja yang merka bisa pilih; misalkan ‘membersihkan ruang bermain’ atau ‘membangun menara lego paling tinggi sedunia’. Saat mereka lebih besar, Belbeck mencoba meminta mereka untuk ikut mengerjakan pekerjaannya, misalnya dengan merapikan file, menyortir surat, dan lain sebagainya.
Ada banyak orang yang terjebak dengan pekerjaannya dengan gaji yang tidak seberapa besarnya. Kerja dari pagi sampai malam dan mungkin bisa lembur dengan pekerjaan yang menumpuk. Itulah tugas para pekerja di perusahaan, harus konsikuen dengan waktu, sehingga tidak sempat bertemu keluarga dirumah. Mungkin ada yang tidak sempat membagi waktu luangnya kepada anak-anak karena tuntutan pekerjaan.
×