Kenakan pakaian untuk bekerja seolah-olah Anda akan meninggalkan rumah. Dengan cara ini, Anda sedang melakukan peralihan diri dari situasi rumah ke situasi bekerja. Jika mengenakan pakaian kerja, Anda akan lebih serius dan menjaga sikap layaknya di tempat kerja. Bekerja dengan mengenakan piyama dan sandal tidur hanya akan mendorong Anda untuk kembali ke tempat tidur. [1]
Pelatihan ini juga mengenalkan peserta dengan bisnis proses utama yang biasa ditangani baikcorporate lawyer maupunin house counsel yaitu legal due diligence. Muhammad Kadri, Managing Partner sekaligus pendiri firma hukum AKSET (Arfidea Kadri Sahetapy-Engel Tisnadisastra) ini memaparkan jenis-jenis legal due diligence, tujuan serta lingkup dari berbagai jenis legal due diligence, hingga teknis menyusun penyusunan laporan legal due diligence.
2. Belajar menjadi peka dengan keadaan sekeliling walaupun sekecil-kecil hal. Setiap peristiwa yang berlaku boleh menjadi idea untuk menulis dan menukarkan ia kepada aura positif. Sebagai contoh, hari itu saya catitkan di dalam catatan harian, saya sangat penat mengemas rumah dan apa aktiviti mengemas telah saya lakukan. Dari situ timbul idea untuk menulis entri berkenaan pentingnya menjaga kebersihan, tip rumah sentiasa kemas serta banyak lagi.
Alhamdulillah, nampaknya selesai tugasan-tugasan penting untuk memulakan blog. Sebenarnya, hasrat untuk menulis blog sudah lama terpendam sejak tahun 2009 lagi. Iaitu sejak saya merasakan ingin berkongsi satu persatu pengalaman menjaga anak yang sakit kanser Neuroblastoma pada ketika itu. Niat saya ingin menulis untuk menjadi panduan dan rujukan bagi orang lain, terutamanya yang diduga dengan ujian yang sama. 

Motivasi dan fokus mudah padam. Ini masalah yang biasa bila dah terlalu lama bekerja daripada rumah. Makin lama motivasi anda semakin kurang. Begitu juga dengan fokus. Ia perlu direcharge secara berkala jika ingin meneruskan momentum. Ia juga boleh dipengaruhi dengan faktor luar seperti kata-kata orang sekitar yang cakap kamu mengangur sebab asyik di rumah sahaja.
Banyaknya jumlah pencari kerja di seluruh dunia menjadi salah satu masalah yang selalu ingin diselesaikan oleh semua negara. Jutaan orang rela mengantri untuk diterima di perusahaan agar dapat bekerja dari jam 9 pagi ke 5 sore demi mencukupi kebutuhan hidupnya. Berbagai seleksi masuk kerja mulai dari tes kemampuan sampai tes kesehatan pun rela dilakukan untuk mendapatkan penghasilan.
×