Secara umum tujuan Bimbingan Karier di Sekolah sebagai berikut: “Membantu siswa dalam memahami diri dan lingkungannya dalam mengambil keputusan, merencanakan dan pengarahan kegiatan-kegiatan yang menuju kepada karier dan cara hidup yang akan memberikan rasa kepuasan karena sesuai, serasi, dan seimbang dengan dirinya dan lingkungannya”. (Sukardi,1984 : 31).
Terima kasih yang tak terhingga buat Puan Masayu Ahmad selaku guru penulisan kami dan juga Pengasas Akademi Bekerja Di Rumah. Beruntung dapat cikgu yang tegas tetapi memahami anak murid yang satu ni. Puan Masayu banyak memberi sokongan dan membantu kami melalui group wasap dan juga secret group di FB. Belajar pun tak stress malah waktu adalah Fleksible.
Ada yang dibayar mengikut jam dan tidak kurang juga yang dibayar mengikut banyak mana data yang dimasukkan. Secara purata anda boleh mendapat sekitar RM5 sejam hanya dengan berada di depan komputer dan setelah siap, anda boleh emelkan semula kepada majikan anda. Bayaran seringkali dibuat sebulan sekali mengikut banyak mana kerja yang anda telah lakukan.
Saya ingin berterima kasih pada teman FB, Puan Saniah yang memperkenalkan tim ABDR kepada saya beberapa tahun yang lalu.Ya, beberapa tahun yang lalu, barulah saya mengorak langkah pertama belajar secara berguru. Terima kasih juga kepada guru online Puan Anys atas bantuan dan tunjuk ajar hingga saya berjaya mempelajari selok-belok membuat borang tempahan dan sebagainya.
PROSES peralihan kerjaya, tidak kira peringkat hidup yang dilalui, kadangkala amat sukar. Pelbagai perkara boleh berlaku sepanjang perjalanan membina kerjaya anda, ada yang positif, dan ada pula yang sukar dihadapi dan lebih berat untuk diatasi. Sesetengah peralihan adalah berasaskan keputusan anda sendiri manakala yang lain dibuat oleh majikan anda. Tetapi masa depan tidak semestinya malap, terutamanya jika majikan anda sanggup memikul tanggungjawab untuk menyokong dan membantu anda berpindah kepada kerja lain atau bertukar kerjaya.

Nyatanya, penelitian baru dari University of Arizona memperlihatkan 40% dari karyawan yang bekerja dari rumah merasa tidak terhubung dengan arahan strategis perusahaan dan sepertiga dari mereka merasa tidak mendapatkan dukungan dari para atasan, demikian menurut Joe Carella, asisten dekan dari pendidikan eksekutif di Eller College of Management, University of Arizona.
Salah satu peserta lulusan Universitas Brawijaya (UB) dan Tilburg University Belanda, M. Fadra, mengaku puas, “Beyond my expectation, saya nggak menyangka akan seintensif ini. Kita tahu ada beberapa kursus di luar sometimes they didn’t meet your expectation. Ketika di sini saya kaget, speakernya “gila-gila” banget, nggak main-main, langsung partnernya diundang!” ungkapnya.
Seharusnya seorang bekerja harus mendapatkan imbalan yang layak untuk para pekerja. Supaya bisa mencukupi kebutuhan sehari-hari keluarganya dan juga bisa membahagian anak-anak mereka. Banyak sekarang ini bekerja hanya sekedar menghabiskan waktu saja dan gaji yang diterima tidak sebanding apa yang diharapkan. Kebanyakan gaji yang seharusnya mencukupi kebutuhan satu bulan. Ternyata kebanyakan sudah habis dipertengahan bulan dan tentu ini sungguh mengecewakan.
×